音楽家は卓越した脳と身体を駆使して、数世紀も前に創られた人類の文化資産たる音楽を今を生きる私たちに届けてくれます。文化の担い手である音楽家は幼少期から数万時間に及ぶ練習を積み重ねていますが、その練習法・指導法は今なお経験論のみに基づいている現状です。そのため、思い描いた表現ができなかったり心身のトラブルに苦しんだりといった問題は古今東西を問わず少なくありません。音楽家の想像性を創造に繋げる最適な橋渡しを実現するのが「ダイナフォーミックス」の目指すゴールです。エビデンスに基づいた適切な身体の使い方や練習法・指導法、アガリや怪我の予防法の開発などを通じてアーティスト、オーディエンス、指導者から成るオープンシステムが共進化し、持続可能な文化的社会を実現・発展させることを目指します。
[Keywords]
ダイナフォーミックス / 音楽医科学 / 医工芸連携 / 超絶技巧 / 脳神経可塑性 / 身体運動学 / 運動器疾患 / 多感覚統合 / 演奏不安・あがり
Musicians provide a unique opportunity for us to listen to music composed centuries ago. Through years of extensive training, musicians acquire exceptional sensory, motor, and cognitive abilities, including vast memory, fast performance of dexterous movements, and fine-tuned sensory discriminability. Musicians' virtuosity, however, stands upon experience-based training and education, in contrast to athletes who fully benefit from sports science. A goal of "Musical Dynaformics" is to optimize musical practice and education, so that musicians can transform musicality into music effectively and efficiently, without suffering from injuries such as tendonitis, chronic pain, and focal dystonia. Evidence-based musical training renders our world cultural enrichment through coevolution of an open system forming artists, educators, and audience.
[Keywords]
Musical Dynaformics / Music performance science / virtuosity / neuroplasticity / biomechanics and motor control / movement disorders / multisensory integration / stage fright