未来の演奏表現を生み出す
ゴール
Musical Dynaformics(ダイナフォーミックス)は、音楽家の熟達支援と故障予防を通して、音楽表現の進化と持続可能性の実現を目指しています。
音楽家の巧みな身体の使い方や高度な学習過程の研究を通じて、多種多様な演奏表現を身体を痛めることなく創造するための最適なトレーニングや練習方法を確立し、技能の熟達と生体機能の向上を支援し、故障を解決・予防する新しい学問領域です。
医工芸連携による研究成果は、国内外の音楽教育機関といった演奏や指導の現場に、身体教育を通して一気通貫で社会実装します。レクチャーやマスタークラス,テクノロジーによる身体教育を実践し、得られた知見や現場からの声に基づき、研究開発をさらに改善する「サーキュラー・リサーチ」をシームレスに循環させます。数世紀に渡り受け継がれてきた音楽表現や技能,知識を進化させ、次世代に継承していける研究教育基盤を確立し、文化的に持続可能で成熟した世界を構築することを目指しています。
ダイナフォーミックスによって、表現を拘束していた身体の諸問題から解放されたら、音楽家はクリエイティビティを拡張し,より素晴らしい表現を新たに生み出すことが期待されます。音楽演奏を、身体のステージから表現のステージに進めることが、ダイナフォーミックスの重要なミッションです。
背景
アスリートを支えるスポーツ科学は、アスリートの成績向上や故障の解決を実現してきました。音楽家も毎日何時間も身体を酷使するため、演奏技能の熟達支援や故障の予防が不可欠です。
豊かな演奏表現を健やかに実現するには、藝術教育と身体教育が必要です。これらは、感性、解釈、機能、技能の4要素を育むことを目指しています。
感性や解釈は音楽性や音楽理論を中心とした音楽教育において既に活発に研究がなされており、音大などの教育機関でも和声学やアナリーゼなどの講義が世界中でされています。しかし,音楽家の心身の機能や技能を育むための身体教育の研究教育基盤は未だ確立されていません。
機能や技能の体得といっても、様々な要素や次元があります。例えば、思い描いたように弾くためには、聴覚情報や力触覚情報を正確に動きに変換できる機能を育まなければなりません。また、ピアノを弾くときに指を素早く正確に動かすためには、複数の筋肉を協調させることが、多様な表現を生み出すためには、複数の筋肉を独立に制御することが求められ、これらを効率良く取得することが重要です。
しかしながら、現実にはそのような体系立てられた身体教育や、それを支える研究開発が、音楽教育には欠けています。
その結果、音楽家は長時間の練習にもかかわらず心に思い描いた豊かな音楽表現を演奏によって創造できず、演奏できたとしても指導の際に、それを形式知化して次世代に継承することができないことが少なくありません。その上、練習や演奏する過程で身体を痛めてしまう問題が後を絶ちません。
研究を通して、エビデンスに基づく身体教育を実現し、藝術教育との相乗効果を生み出して、音楽家のクリエイティビティを拡張することに、ダイナフォーミックスは取り組んでいます。
関連プロジェクト:
Creating the musical performances
of the future
Vision
A contrasting situation of musical performance relative to sports is a lack of scientific studies, which limits the ability of musicians to accomplish emotional and virtuosic performance without developing injuries.
Mastering virtuosic performance requires music education and physical education in four essential areas: musicality, interpretation, biological functions and technical skills.
Traditionally, musicality and interpretation have been covered in many areas of music education and research studies. Biological functions and technical skills associated with virtuosic instrumental performances and training methods, on the other hand, have not been explained sufficiently or studied empirically.
Such functions and skills are characterized by the co-optimization of speed and accuracy of movements, independent and coordinated movement control between the fingers and hands, and the integration of multimodal sensory and motor information in a real-time manner.
If pianists attempt to acquire those functions and skills through extensive hours and years of deliberate practice, without proper knowledge and methods, they not only lose track of acquiring virtuosity, but also potentially suffer from movement disorders and injuries such as focal dystonia. Even those who successfully acquire virtuosity cannot pass on explicit knowledge and methods to the next generation.
Goal
Musical Dynaformics is an emerging field of translational music research to elucidate mechanisms underlying acquisition and loss of highly-skilled sensorimotor behaviors (i.e. virtuosity) in musicians , and to establish explicit knowledge and optimal practice methods for virtuosity acquisition without developing injuries, based on principles and evidence originating from sensorimotor control and learning research.
To maximize the potential of the research performed cooperatively within medical science, engineering, and art, research outcomes are fed back to educators and musicians at conservatories and institutions worldwide.
Science for musicians will make it possible for any musician to acquire virtuosity and pass it on to the next generation, granting our world cultural enrichment through the coevolution of an open system comprised of artists, educators, and the audience.
Musical dynaformics gives musicians the opportunity to express themselves without physical constraints, leading to the creation of wonderful new music. Its major mission is to move musical performance forward, from the body, to expression.
Related Projects:
- The Evaluation of Sensory Motor and Cognitive Functions